Kuih Kerbau Guling Sedap Ke Tidak? - Lin Liena Story

Wednesday, 6 June 2018

Kuih Kerbau Guling Sedap Ke Tidak?


Kuih Kerbau Guling Sedap Ke Tidak?  Nampaknya tahun ini nama kuih kerbau guling menduduki carta teratas di mana-mana bazar ramadhan kan...dari awal ramadhan sampailah ke hari ini kuih Kerbau Guling adalah antara kuih yang orang cari-cari setiap kali ke bazar ramadhan.

Benda viral ni memang susah sikit nak dapat kan...kak lin salah seorang yang teringin nak dapatkan kuih ini,selau tertanya-tanya apa rasa agaknya kuih kerbau guling ni...sedap sangat ke sampai masing-masing sanggup beratur panjang.

Kenapa nama dia kerbau guling? katanya kuih ini berasal dari kelantan,cara masak pula diatas kuali dan dikacau hingga likat,akhirnya diguling atas kelapa...mungkin warna kuih yang agak gelap tu yg dipanggil kerbau...hahha macam2 lah korang letak nama kuih kan..

Kuih ini unik kerana penggunaan bahannya yang menggunakan cara pembakaran tempurung kelapa,secara mata kasar nampak macam kuih kasui...tapi tidak sama tau...rupa je sama..rasa pun jauh beza..

Kuih Kerbau Guling Sedap Ke Tidak?

Pada pandangan kak lin setelah makan kuih Kerbau Guling,Hmmm...ini tekak kak lin tau...memang tak sama dengan tekak uolsss,so.. pada peminat kuih kerbau guling ni jangan kecam kak lin pulak ye..rasa dia agak payau dan rasa pahit-pahit sikit...tekstur kuih agak lembik...memang tak boleh lah nak teruskan makan kuih ni...tak taulah ye nape rasa dia gitu...ke orang yang buat ni tak pandai buat?tapi yang jual ni memang kedai kelantan tau...apa pendapat korang tentang kuih kerbau guling ni??sama ke pendapat dengan kak lin atau sedap??

25 comments:

  1. Emi orang kelantan tapi langsung tak pernah tahu kewujudan kuih kuba guling ni. Baru2 ni bila dah viral baru tahu. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula...baru je awal puasa hari tu tau kewujudan kuba guling ni..

      Delete
  2. Saya belum pernah rasa lagi kuih viral ni tapi memang teringin nak merasa la at least sekali. Yelah dah femes sangat kena la cuba rasa hehe. Rasanya selain payau dah pahit-pahit tu manis ke tak kaklin? Nak tau juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak berapa manis la jaja...sebab rasa pahit2 tu kuat sangat

      Delete
  3. Nampak macam sedap jer...puasa ni sedap ajer..

    ReplyDelete
  4. First time dengar nama kuih ni. Memang nampak macam kuih kaswi je kan tp rasa lain rupanya.

    ReplyDelete
  5. Xpenah makan lagi kuih ni. Ngeri Pula dgr Nama dia tapi nampak sedap

    ReplyDelete
  6. itulah perasan jugak orang duk citer pasal kuih kerbau gulilng ni. memula ingatkan kuih kaswi tapi bila baca ni awak kata bukan plak so haruslah kena cari dan cuba ni kan

    ReplyDelete
  7. ntah la.. xpernah rasa lagi.. sedap ke.. kena cari tapi tgh viral skrg ni smeua dok buat.. jadi x dpt nk rasa keaslian.. tunggu gi kelantan baru beli

    ReplyDelete
  8. Macam ondeh ondeh style ja. Havent try this before. Perhaps time to explore Kelantan and try the local food there

    ReplyDelete
  9. sebenarnya kuih ni dah lama ada cuma orang je tak tau. orang ckp dia gunakan sabut kelapa sebagai salah satu bahan dia. nampak sedap tapi rasa ikut orang ehheeh

    ReplyDelete
  10. Abby jadi penasaran seperti apa sih bentuk dan rasa kuih kerbau guling itu? Pasti sedaplah yah sebab sempat bikin ramai bazar ramadhan di sana hingga menduduki rating paling atas.

    ReplyDelete
  11. Tak pernah makan kuih ni. Kalau orang kata kerbau guling ni sebenarnya kuih kasui pernah la makan. Unik sebab guna arang kelapa kan?. Mesti rasanya ala ala BBQ....smokey macam tu...

    ReplyDelete
  12. Walaupun saya ni orang Kelantan saya mengaku yang saya tak pernah try kuih ni,wakakakakkakakaa..... Konsep dia macam kuih kosui tu la kannnnn..... cara masak je lain sikit dari kuih kosui tu haaa....Raya ni nak try cari la kuih ni..haha

    ReplyDelete
  13. Dah banyak jugak tengok org dok share pasal kuih kerbau guling ni. Bila dah banyak tengok orang share,kita pun teringin lak nak mencuba..cari2 kat area rumah sis tak ada pulak yg menjual..harap2 satu hari nanti dapat jugaklah merasa kuih ni, nak tau sedap ke tidak

    ReplyDelete
  14. Tak pernah jumpa dan tak pernah makan juga. Tapi mungkin pahit tu sebab dia pakai serbuk arang kot.

    ReplyDelete
  15. tengok orang bratuq sakan panjang.. entahlaa tsk tahu jugak rasa apa tp kawan dok Kelantan cakap biasa2 je rasa manis. tapi tengah viral kan.. nampak menggoda sangat..

    ReplyDelete
  16. walaupun ayah i orang kelantan i pun tak pernah tahu pun mengenai kerbau guling ni tengok gaya macam kuih kashwi tu je hahahha teringin pula nak rasa benda ni sebab viral kan . hahah

    ReplyDelete
  17. Tak pernah makan lagi sbb tak gemar kuih lembik2 mcm ni. Baca pulak review kak lin lagi la tak terasa nak rasa..huahua

    ReplyDelete
  18. tengok orang lain makan nampak sedapkan. bila kita cuba sendiri memang lain. lain orang lain citarasanya kan. ada yang boleh terima ada yang tak. saya belum cuba lagi kuih nih.

    ReplyDelete
  19. Viral betul ye kuih kerbau guling nie. Merata org cari. Ramai pulak yg share resepi. Tp malas nak cuba buat. Hahhaa. Ingatkan macam kuih kasiwi rupanya lain. Specialnya sbb arang kelapa tu. Sbb tu rasa dia lain drpd yg lain

    ReplyDelete
  20. kuih viral ni kadang2 nama jer ala2 viral tapi rasa dia biasa2..tapi pakai air arang agak seram bunyinya..hahahahah...suka kuih biasa2 yang biasa dimakan..yg pelik dan unik..amik masa nak digest kat kepala blh telan ke idok hehe

    ReplyDelete
  21. Haha nama kuih memang rare.. yg pasti sy pggil kuih kelapa je.. huhu.. tgh puasa tgk kuih golap camni pun nampak sedap omg

    ReplyDelete
  22. Kita orang kelantan x pernah tahu kewujudan kuih ni. tup-tup viral. nanti nak kena try lah kan. macam sedap

    ReplyDelete
  23. Its my first time get to know about Kuih Kerbau Guling ini, thanks for sharing it here. Since its still ramadan so I might be hearding to Bazaar Ramadan and hopefully ui can find this kuih.

    ReplyDelete