Tempat Menarik Di Perlis Yang Korang Kena Tahu

Tempat Menarik Di Perlis | Korang suka tak Negeri Perlis? tak sangka banyak rupanya tempat menarik kat sini... Sebagai salah satu negeri terkecil dan paling tenang di Malaysia, sebenarnya tidak banyak yang boleh dikatakan mengenai Perlis. Perlis sebenarnya berada di bawah Raja Thailand sehingga masa Sultan Kedah mengambil alih. Ia kemudiannya dibentangkan secara ringkas kepada peraturan Siamase semasa perang sebelum diserahkan kepada British dan akhirnya, Perlis menjadi sebahagian daripada Malaysia pada Hari Kemerdekaan. Sedikit bandar yang masih tenang hingga ke hari ini, Perlis masih mengekalkan daya tarikan dunia lama dengan pembangunan yang sangat minimum.

Pada yang belum pernah pergi Negeri Perlis tu,apa kata korang baca entry kak lin ni...moga jadi panduan pada korang bila ke sana...kalau dah sampai sana mesti pergi tau tempat-tempat yang kak lin senaraikan ni...bukan apa takut korang menyesal bila tak dapat pergi tempat-tempat menarik ni...jom kita tengok PERLIS attractions Yang Best Dan Menarik 

Gua Kelam -
Salah satu gua yang paling tersendiri di Malaysia dengan gua batu kapur yang panjangnya 370 meter berhampiran bandar kecil Kaki Bukit (yang dikatakan 'bukit kaki') dan dikenali sebagai Gua Kegelapan. Taman Rekreasi Gua Kelam sangat terkenal dengan 'gua berjalan' yang mempesonakan di mana anda boleh masuk dari satu hujung gua dan keluar di lokasi yang berbeza.

Image result for gua kelam

Hutan Lipur Bukit Air -
 Taman rekreasi ini terletak betul-betul berhampiran ladang ular Perlis di mana pelawat boleh mengalami pemandangan dan bunyi hutan hujan tropika atau mencucuk jari kaki mereka di sungai-sungai sejuk yang melalui hutan.

Image result for hutan lipur bukit ayer perlis


Muzium Kota Kayang -
 Sebuah muzium yang menjejakkan kaki ke sejarah Kesultanan Kedah yang mempunyai kaitan dengan bagaimana Perlis dibentuk. Perkara yang boleh didapati di sini termasuk wang, artifak, senjata dan beberapa perhiasan.

Image result for muzium kota kayang

Kuala Perlis -
 Sebuah pekan kecil yang memegang salah satu pintu masuk ke Pulau Langkawi. Merendam dan meneroka kehidupan yang berlangsung di kampung nelayan kecil ini dan pelbagai makanan laut yang mengagumkan.

Image result for kuala perlis

Padang Besar -
Terletak di sempadan Malaysia-Thailand, bandar yang sibuk ini adalah untuk semua orang-orang kedai di luar sana yang hanya suka sedikit tawar-menawar. Cari sejumlah besar kedai bebas cukai dan pelbagai pakaian, cenderahati dan artifak yang dijual.

Image result for padang besar perlis

Taman Negeri Perlis -
 Di sinilah rizab hutan Mata Ayer dan Wang Mu. Taman ini juga kaya dengan tumbuh-tumbuhan, pokok-pokok, gua-gua yang luas dan sungai. Bukan itu sahaja, ia adalah satu-satunya tempat di Malaysia di mana makhluk tunggul-tunggul dapat dijumpai.

Image result for taman negeri perlis

Ladang Ular - Salah satu daripada dua tempat perlindungan ular di Malaysia yang menempatkan pelbagai ular dan reptilia yang lain. Anda boleh melihat King Cobra yang menakjubkan dalam tindakan di dalam sangkarnya mengambil gambar yang tidak dapat dilupakan dengan reptilia yang jinak.

Image result for ladang ular perlis

Taman Herba - Pelbagai herba, rempah dan tumbuh-tumbuhan tradisional yang berjumlah lebih daripada 1000 spesies ditanam di sini. Pelawat dapat melihatnya, belajar tentang aplikasi perubatan mereka dan lihat bagaimana mereka ditanam di taman ini.
Tasik Melati - Tasik yang tenang yang sering dikunjungi untuk berkelah, berperahu atau hanya sekadar berjalan-jalan di sekitar tasik.

Image result for taman herba perlis

Hah camne korang,best giler kan tempat menarik dia..setelah penat berjalan cuci mata,apa kata kita cari makan pulak...yeay....part paling kak lin suka hehe...Perlis terkenal dengan syurga makanan dan tentunya harga pula berpatutan terdapat banyak gerai dan warung yang menyediakan makanan enak dan lazat..dibawah ini pula senarai makan wajib yang perlu korang cuba..

 Image result for medan ikan bakar perlis

Image result for laksa perlis

Medan Ikan Bakar -
 sebuah gerai kecil yang menawarkan Ikan Bakar yang paling dimuliakan di bandar. Ikan ini diasinkan dan dibakar di atas arang dan dipenuhi dengan limau limau dan direndam dalam sos cili khas mereka.

Jeruk Maman -
 sejenis acar sayur yang ditapai dengan garam dan air selama tiga hari di mana ia menjadi dewasa dan oren. Ia biasanya disajikan dengan bawang dan bawang cili.

Pekasam - biasanya dibuat dari ikan seperti Puyu, Jawa Carp, Perch, dan Tilapia dan juga udang. Ia dibuat daripada menanam makanan laut dengan garam, serbuk beras goreng, asam jawa dan gula aren dan biasanya dimakan rakan dengan nasi.

Sira Belinggai - Apabila buah Belantani matang, petani akan mengeluarkan kandungan buah ini dan campurkan dengan baik dengan santan untuk membuat Sira yang biasanya dimakan semasa teh.

Nasi Ulam - makanan tradisional Perlis di mana nasi bercampur dengan beberapa jenis daun yang termasuk noni, putat, sekentut, selom dan mentalum. Lada dan ikan kering kemudian dihancurkan dan ditambah bersama untuk meningkatkan rasa.

Laksa Kuala Perlis - Makanan sedap ini mesti ada di Perlis. Lobster, yang diperbuat daripada tepung beras kemudiannya diisi dengan kuah yang dibuat dari ikan rebus dan rempah-rempah lain.


Sekarang kita tengok pula senarai Hotel/Resort


Image result for hotel seri malaysia kangar


Hotel Sri Malaysia Kangar -
 Hotel Seri Malaysia Kangar adalah pilihan yang sempurna bagi mereka yang ingin mengambil tempat dan bunyi Kangar ,. Terletak betul-betul di pusat bandar, para tetamu terletak dengan baik untuk menikmati tarikan dan aktiviti di bandar ini. Pelawat yang datang ke hotel boleh melawat tarikan utama di bandar ini seperti: Arulmigu Arumugaswamy Dhevasthanam, Remidis Clinic, The Store at Pusat Bandar Kangar.

Image result for putra brasmana hotel kuala perlis

Putra Brasmana Hotel - 
Putra Brasmana Hotel terletak di lokasi strategik di Kuala Perlis; salah satu kawasan yang paling popular di bandar tersebut. Dari sini, tetamu boleh menikmati akses mudah kepada semua yang bandar meriah seperti Muzium Kota Kayang, Masjid Al Hussein, Komalaut Seafood Complex, dan Terminal Feri Kuala Perlis.
Image result for putra putri lodge


Putra Putri Lodge -
 Dibina pada bulan Disember, Putra Putri Lodge dibina untuk memperbaiki landskap Repoh dengan menaikkan bangunan berusia 35 tahun yang menyeluruh dan memberikan pengunjung pilihan alternatif bagi penginapan yang berpatutan dan selesa. Nama "Putra Putri" diperolehi oleh para pendatang yang terletak di Taman Putra Putri, sebidang tanah yang dimiliki oleh Raja Perlis.

Image result for putra regency hotel kangar


Putra Regency Hotel - 
Hotel yang menjadi pilihan ramai kerana keramahan dan kemudahan seperti dewan,jamuan dan sebagainya.

Ok korang, rasanya dah lengkap kan kak lin bercerita....harap-harap dapat membantu korang kalau nak ke Perlis nanti..pada yang masih tak tahu atau ragu-ragu cara nak keperlis kak lin akan bagi panduan yang korang boleh ikut nanti...yelah kita kadang-kadang tak tahu kan mana yang terbaik untuk kita pergi,samada nak naik bas atau flight...kalau ada budget lebih atau malas nak memandu lebih baik naik flight sahaja...mudah dan cepat sampai...

Kalau bawak anak2 kecil bagusnya drive sendiri lah kan...almaklumlah kanak-kanak ni ada je nanti nak itu lah nak inilah...lagipun kita boleh berhenti rehat mengikut kemahuan kita sendiri.

Apapun semuanya terpulang pada budget dan kehendak korang semua...buatlah pilihan sebaik mungkin....agar perjalanan kita selesa dan seronok.

Flight -
 Malangnya, tidak ada perkhidmatan penerbangan langsung ke Perlis. Pelawat perlu terbang ke Alor Setar (Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim) kemudian naik bas atau teksi ke Kangar yang akan mengambil masa kira-kira 45 minit bergantung kepada lalu lintas.

Image result for flight


Kereta Api -
 Dari Kuala Lumpur dan Butterworth, pengunjung boleh ke Perlis melalui KTM Senandung Langkawi yang akan berhenti sama ada di Arau atau di Padang Besar Thai-Malaysia.

Image result for kereta api ekonomi

Bas -
Terdapat dua pembekal perkhidmatan bas berbeza yang menunggang dari KL terus ke Kangar setiap hari, Express National and Express PPMP. Manakala dari Butterworth, hanya Ebban Express beroperasi setiap hari ke Perlis.

Image result for bas ekspres


Untuk maklumat lanjut atau korang nak tengok senarai-senarai tempat menarik di negeri lain seluruh Malaysia, boleh la tengok dekat website UNSEEN MALAYSIA


4 comments:

  1. walaupun dekat dengan perlis. banyak jugak twmpat yang sha takpernah pi. kuala perlis tu selalu la haha

    ReplyDelete
  2. Banyak lagi yang ana tak lawat. Tp bab makan ana suka makan dkt restoran ikan bakar kuala perlis. Sedap2 makanan dia. Depan hotel brasmana je pun.

    ReplyDelete
  3. HinesHonmama x x pen ke Perlis.. bolehlah ikut list ni kalau pergi satu Hari nanti

    ReplyDelete
  4. Taman kat belakang muzium kota kayang tu seriously lawa!

    ReplyDelete

Powered by Blogger.