Ayam Masak Ungkep


Ayam Masak Ungkep|  Suka tak makan ayam ungkep??apa tu ungkep?haha mesti ada yang tak tahu kan..ungkep ni resepi masakan orang jawa...sedap tau ayam ungkep ni,sesapa dah makan mesti nak makan lagi...kak lina suka rasa dia yang berempah tu...rasa ketumbar dan jintan tu lah resepi rahsia masakan ni...

 Yang tak pernah makan tu bolehla cuba ye...sedap tau...lagipun senang dah mudah jer nak masak...ayam ungkep ni sedap dimakan dengan nasi panas2...time pantang dulu pun kak lina suka sangat menu ni...kak lina suka yang berkuah sikit,kalau kering sangat keseret nanti...(tercekik) hahaha...sikit-sikit tu pandai lah cakap jawa....lebih-lebih memang tak paham...hihi

Ayam Masak Ungkep
Ayam Masak Ungkep


Ayam Masak Ungkep

Bahan-bahan:
1kg daging ayam (potong kecil) - lumur dengan sedikit garam & kunyit - perap seketika
2 batang serai - dititik
3 cawan air
minyak
sedikit asam jawa 
garam
gula

Bahan tumbuk / kisar:
5 ulas bawang putih
10 biji bawang merah 
2 sudu makan ketumbar biji 
1 sudu makan jintan manis
1 sudu teh jintan putih
3 cm kunyit hidup
3cm halia
15 biji cili padi (ikut kepedasan yang korang nak)

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
2. Masukkan  serai dan daging ayam dan kemudian gaul rata hingga ayam kelihatan layu atau berubah warna.
3. Tambahkan air, garam / gula / perasa pilihan.
4. Tutup kuali rapat-rapat.
5. Kacau sekali-sekala untuk memastikan daging ayam tidak hangus kekeringan atau hancur.
6. Apabila kuah kering (jika suka kuahnya tak perlu masak sampai kering), dan ayam empuk, matikan api.

5 comments:

  1. pebret wak ni.
    lagi meletop kalau guna ayam kampung.

    ReplyDelete
  2. Alahai sedapnya tertelan2 air liur tgk gambar

    ReplyDelete
  3. Sedap ayam masak ungkep ni. Menu wajib org jawa :)

    ReplyDelete
  4. Eh..macam senang je ni..nak try gak la nanti

    ReplyDelete
  5. ena org jawa..mmg feveret ni masak.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.