Bila Ulser Mulut Menyerang

Bila Ulser Mulut Menyerang |  Pedihnya bila kena ulser kan....adoiii nak makan tak boleh nak minum pun sakit...serba serbi tak kena dibuatnya..lagi-lagi kalau yang dapat ulser besar tu...siap 2 3 ketul sekali berkumpul kat situ...hmmm memang terasa nikmatnya kat situ...hihi

Kak lina baru je kena ulser mulut ni 2 3 hari yang lepas...sakitnya tuhan je yang tahu..kat bawah lidah satu..kat dalam bibir tu satu...nasib baik lah kecik2....walaupun kecik....seluruh mulut terasa kejang haha...nak bercakap pun malas.

Punca ulser mulut ni biasanya kurang air..masa kena tu kak lina banyakkan minum air suam...sampai kembung rasanya minum air masak..nak baik punya pasal kan..pastu kak lina kerap sapu ORAL AID...lega lah sikit sebab dia kebas kan...dapatlah makan dengan tenang,tapi sekejap je kebas tu...bolehla dari tak de.

Ulser ni tak de ubat pun...cuma Oral Aid tu jelah...tapi ada beberapa petua yang kak lina nak kongsi kan...dapatlah membantu korang yang menderita ulser tu...biasanya kalau ulser ni makan masa seminggu juga lah nak baik...sebab tu kita kena rawat cepat...kalau tak makin menjadi nanti ulsernya..satu pun dah seksa,apatah lagi kalau banyak kan...


Ulser mulut
Bila Ulser Mulut Menyerang


PETUA MENGHILANGKAN ULSER DENGAN CEPAT
===========================================
1.MADU
Madu memiliki sifat antibakteria yang sangat baik untuk menghilangkan ulser mulut. Ia membantu mengekalkan kelembapan mulut dan menggalakkan proses pembentukan tisu baru.
ANTARA NASIHAT YANG KAK LINA BOLEH SARANKAN ADALAH
  • Gunakan berus gigi yang lembut
  • Banyakkan minum air kosong
  • makan makanan yang lenbut
  • Elakkan makanan pedas dan berasid
  • Elakkan minum minuman panas
  • Elakkan makanan keras seperti kacang, keropok atau kerepek
DAPATKAN RAWATAN DOKTOR SEKIRANYA
  • Ulser mulut tidak berkurangan selepas 3 mingggu
  • Kerap berlaku semula
  • Menjadi semakin sakit atau merah(mungkin sudah ada jangkitan)

sumber sirap limau

3 comments:

  1. Alahai serangan ulser boleh mengganas keceriaan Kan. Kalau mama guna bonjela esoknya sure dh ok

    ReplyDelete
  2. Kesian lina..ank ena penah kena..adui budak kecik lg kesian tahan ngs je..makan xnk .sedih tgk die tahan sakit.ni kan plak lina.. semoga cepat sembuh

    ReplyDelete
  3. Saya baru sembuh dari ulser, aduih, gosok gigi pun nak menangis rasa...Fuhhh padan lah muka saya kurang minum air,haha.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.