Resepi Kuih Kaswi



Resepi Kuih Kaswi 

Bahan-bahan:

6 cawan air
1  1/3 tepung gandum
1  1/3 tepung ubi
1 cawan gula pasir
1 cawan gula merah
2 helai daun pandan
1 sudu kapur sireh
sedikit kicap manis(supaya warna cantik)

**1 1/3 tu lebih kurang 1 cawan lebih sikit jer...jgn sukat 11 cawan pulak ye..keras pulak kuih kaswi korang nanti...hihi



Cara-cara:

Masukkan 6 cawan air bersama gula pasir dan gula merah.
didihkan sehingga gula larut.biarkan suam seketika.
Tapiskan air gula tadi,kemudian masukkan tepung gandum dan ubi whisk kan sehingga sebati,masukkan satu sudu kapur dan sedikit kicap.
ok dah siap ...bolehla ditapis adunan kedalam loyang yang telah disapu minyak atau bekas lompang tu kalau rajin...kukus kuih kaswi dalam 25 minit-30 minit.
done....akhir sekali tabur kelapa putih keatas kuih.


Resepi Kuih Kaswi

Resepi Kuih Kaswi

31 comments:

  1. Sedapnya.. suka kuih kaswi.. tapi baru tahu ada kicap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye aisyah...kicap untuk cantikkan waarna dia

      Delete
  2. kuih favoriteeee..nasib baik tak pregnant..kalau tak Lina kena hantar kat akk skrg jugak..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha umi ni...mujurla x pregnan kan...

      Delete
  3. Replies
    1. samalah uyul....kak lina suka sangat kuih ni

      Delete
  4. Fav SA ni...buat sendiri jarang jadi..suka dia gedik2 goyang tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuih ni memang gedik kak SA hahaha

      Delete
  5. Sedap ni. Dah lama tak makan. Antara my feveret kuih.

    ReplyDelete
  6. Ana suka juga kuih ni tp selalu beli je. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli tak cukup ana...kena buat jugak baru puas makan

      Delete
  7. wah sedapppp!!! thanks for the recipe :)

    ReplyDelete
  8. Rasanya pernah makan kuih ni, tapi tak pernah tahu nama. Hahaa. Teruk betul. Thanks for sharing!

    ReplyDelete
  9. Suka jgk kuih ni..sedap manis masin lemak smeua cukup

    ReplyDelete
  10. woww hebatnyeeee sis... adore u.. hihii

    ReplyDelete
  11. Dari dulu nak buat kuih kaswi ni tapi tak terbuat-buat. Nanti nak kena gigihkan jugak diri buat sekali bagi family makan

    ReplyDelete
  12. Sedapnya! Kuih kaswi ni antara favourite Alja since kecik sbb manis. Lelagi makan dgn kelapa, satu loyang pun tak cukup. Hahaha dulu emak Alja selalu buat, skrg tak dah. Kena lah belajar sendiri T_T hahaha

    ReplyDelete
  13. Kuih kaswi ni memang sedap. walaupun kuih lama tapi skali mkn nyum nyum. Suka makan tapi tak reti buat. thank you sharing

    ReplyDelete
  14. Kuih yg paling senang buat. Tapi takda geng nak makan. Buat ikut resepi ni pun OK. Guna loyang kecil kan. Hehehe. Terima kasih utk resepi ni

    ReplyDelete
  15. Awat la senang sangat nak buat? Ku ingatkan sukar.
    Wahai kerajinan, mohon la kembali agar ku rajin mencuba

    ReplyDelete
  16. samaaaaaa, pakai kicap gak...aduiiii sedapnya kasui :D

    ReplyDelete
  17. so simple, i should try to make it at home as well so cant control the sweetness level

    ReplyDelete
  18. Wahhhhh sedap ni kak!
    dulu mak saya rajin jual buat kuih ni hehe.

    ReplyDelete
  19. Sedapnya...saya pun suka kuih ni=)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.