Sayur Pucuk Kacang

Sayur Pucuk Kacang| Assalamualaikum..hai uols,dah abes raya ke?mesti sakit perut kan asyik makan yang berlemak je...rasa tak boleh nak telan dah lauk2 raya tu..sebenarnya lauk2 camtu sekali 2 je makan,lepas tu mesti nak nasi dan lauk yang simple je kan..
Semalam kak lina dah sampai ke bangi setelah puas menempuh jem...aduuu...teruk giler jam,sampai rasa nak terbang je dr kereta tu...dah puas tido pun xsampai2 lagi..lega nya dah lepas fasa jem2 ni.
Hari ni masak simple sangat...goreng ayam,ikan pari masak asam pedas dan sayur tiu miu(pucuk kacang)
Sedap kan sayur ni..lagi sedap la dari togey..jom tengok resepi yang senang ni..


Resepi sayur pucuk kacang

Bahan2
Sayur pucuk kacang
Bawang merah 
Bawang putih
Ikan bilis
Sos tiram
Minyak bijan
Garam
Serbuk perasa
Lada merah


Cara-cara:
Bawang merah dan bawang putih dihiris ye..
Panaskan minyak dan tumiskan ikan bilis dahulu..bila dah layu masukkan bawang merah dan putih tadi,sos tiram dalam 1 sudu besar..kemudian renjiskan minyak bijan sedikit..
Bila bawang dah layu bolehla masukkan sayur pucuk kacang dan lada merah tadi..
Jangan layu sangat nnt tak sedap...tambahkan garam dan serbuk perasa...dah siapppp...



Sayur Pucuk Kacang
Sayur Pucuk Kacang

Selamat Pulang Ke kampung Dan Berhati-hati Di Jalan Raya

Selamat Pulang Ke kampung Dan Berhati-hati Di Jalan Raya|Assalamualaikum..semua dah balik kampung ke?kampung mana tu balik?mesti semua jauh2 kan...yelah dah nama kampung mestilah jauh haha..
Kak lina balik johor tahun ni...eh setiap tahun la balik johor sebab family in law kak lina agama lain..so tak de masalah dan pergaduhan la setiap kali raya.hihi..insyaallah petang ni kak lina akan balik kampung,tula lambat sikit sebab masih kerja kan...kenalah settelakan hal2 kerja dulu,barulah seronok nak balik kampung.
Kampung halaman kak lina di Kota Tinggi Johor.perjalanan lebih kurang 5 jam,bergantung jugak pada traffik.harap2 tak lah tersangkut dalam jem nanti..sakit ooo punggung duk lama dalam kete..lagi2 kalau nak terkucil...aduii tandas pulak kena beratur panjang...phewww...sabo jelah..selalu kot kena macam ni...sebab tu malas nak g mana2 kalau musim2 perayaan ni..

Selamat Pulang Ke kampung Dan Berhati-hati Di Jalan Raya
Selamat Pulang Ke kampung Dan Berhati-hati Di Jalan Raya

Erm...tak sabarla nak jumpa adik beradik,sanak saudara semua,setahun sekali berjumpa mesti banyak benda nak cerita kan...tapi ingat jangan bergosip pulak ye.
Ingat tak kak lina pernah cerita kak lina ada 3 beradik semua nya bloggers...hihi malam ni kami jumpa la nak melepaskan rindu..IRISMYRA dan SIS BELLA.
kebiasaan nya kan,kalau kami dah berjumpa,kami akan bercakap tanpa henti,ada je topik yang nak diceritakan..sampai mak kak lina geleng kepala sebab kerja satu apa pun xbuat...bila mak dah buka mulut apalagi masing2 lari kedapur cari pisau cari bawang cari lada nak buat kerja...hihi seronok pulak rasa.
Adik kak lina yang bungsu ni lelaki...tapi dia boleh join tau kakak2 dia punye topik...seronok kalau dia ada..dia jelah yang selalu menambah seri dan buat lawak untuk kakak2 dia...dia paling manja dalam keluarga kami.walaupun dah bujang,dah abis stpm tau,dia masih peluk cium mak kak lina..haha macamana lah kalau dah sekolah jauh tu...jangan sampai kena buli dah la dikk...
kalau anak sedara pulak..myra mia dan aisy...tu jelah yang ada...sebab kak lina dan irismyra je yang dah khawin..nak tunggu sis bella ntah bila tu ek??haha biarlah dia enjoy dulu katanya...nak kumpul duit banyak2 ...selalu yang paling rapat rayyan dengan myra la...sebab dah besar kan...mia pulak selalu nangis sebab kakak ngan rayyan xmo main dengan dia...kang tengah main2 dengolah orang melalak...hahaha...tapi budak2 kan...kejap nangis...pastu ketawa pulak...haha ragam budak2 kan.
panjang dah kot  bercerita ni...sebenarnya kak lina tak siap lagi tau kemas baju...malasnya lahai...kena stop dulu ni uols...nnt ada je barang tinggal.
kak  lina doakan korang selamat sampai ke kampung ok,berhati2 bawak kete eh...pastikan kereta dah di servise eh...touch n go isi siap2..minyak isi full ok...

Baca juga
tips keselamatan sepanjang musim perayaan
plus tutup semua lorong tunai

Selamat Pulang Ke kampung Dan Berhati-hati Di Jalan Raya
Selamat Pulang Ke kampung Dan Berhati-hati Di Jalan Raya


SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN.....







Wow...Tak Sangka Cuka Banyak Kelebihan

Wow...Tak Sangka Cuka Banyak Kelebihan| Tak sangka kan cuka ni banyak kelebihan dia..lagipun cuka ni senang didapati dan murah harganya..jom kita share kebaikan cuka ni..al maklomla nak raya ni masing2 maraton nak bersihkan rumah,kalau boleh serba serbi nak nampak cantik dan baru kan..so marilah merajinkan diri baca semua petua ni...and...lepas ni wajib tau beli cuka.

Wow...Tak Sangka Cuka Banyak Kelebihan
Wow...Tak Sangka Cuka Banyak Kelebihan



Ada 25 petua kat bawah ni yang boleh kita cuba.


1. Masalah singki atau tombol paip ‘chrome’ yang diseliputi daki putih seperti kapur.
Sental menggunakan bahan campuran 2 sudu besar ‘garam’ dan 1 sudu kecil ‘cuka’.


2. Membersihkan meja atau ‘Counter Top’ dan membuatkannya berbau harum semula.
Lapkan dengan kain yang telah direndam dalam cuka pekat.


3. Membersihkan dan mewangikan saluran paip singki dan lubang paip lantai.
Tuangkan 1 cawan baking soda, kemudian 1 cawan cuka panas. Biarkan selama 5 minit dan akhir sekali tuangkan air panas.


4. Menghilangkan bau pada tong sampah atau tempat pengumpulan sampah
Tuangkan sehingga rata ½ cawan Serbuk-penaik (baking soda) dan ½ cawan cuka. Biarkan selama 5 minit dan bilas menggunakan air panas.

5. Cuci microwave oven.
Campurkan ½ cawan cuka dengan ½ cawan air dalam mangkuk mesra microwave. Didihkan campuran itu di dalam microwave oven sehingga mendidih selama beberapa ketika. Bahan-bahan makanan yang terlekat akan tertanggal dan bau busuk akan hilang. Lap dengan kain sehingga bersih.


6. Bersihkan rak dan dinding dalam peti ais
Lap menggunakan kain yang di celupkan ke dalam campuran cuka dan air biasa.


7. Bersihkan daki dan kotoran di atas peti ais.
Gunakan cuka pekat dan lap menggunakan kertas tisu atau kain.


8. Bersihkan pintu oven daripada selaput minyak.
Sapukannya dengan cuka pekat. Biarkan pintu oven terbuka selama 10 ke 15 minit sebelum mencuci dengan span.


9. Mengembalikan semula seri pada gelas yang telah pudar.
Rendamkan kain atau kertas tisu tebal ke dalam cuka pekat dan bungkus peralatan gelas tersebut menggunakannya. Biarkan seketika dan akhirnya bilas.


10. Tanggalkan daki yang melekat pada cawan.
Sental dengan perlahan menggunakan garam atau serbuk-penaik.


11. Menghilangkan daki dan bau hapak pada bekas plastik.
Lap menggunakan kain yang telah dibasahkan dengan cuka.


12. Menghilangkan kesan bau pada bekas makanan.
Masukkan sekeping roti yang telah direndam dalam cuka dan biarkan semalaman.


13. Menghilangkan kesan daki dalam ruang sempit pada balang kaca, pasu bunga kaca, botol dan lain-lain.
Rendamkan dalam cuka untuk beberapa ketika dan bersihkan menggunakan beras atau pasir bagi menanggalkan daki. Ulangi beberapa kali jika perlu.


14. Menghilangkan bau cebisan kuah atau makanan yang telah basi dari dalam peti sejuk.
Bersihkan kawasan yang terkena dengan air dan sabun. Sembur atau renjiskan kawasan tersebut dengan cuka pekat dan keringkan menggunakan kain lembap. Isikan satu bekas kecil dengan ‘serbuk penaik’ dan letakkan di dalam peti sejuk selama beberapa hari.


15. Untuk menanggalkan tanda harga, decal atau label pada bekas.
Bungkus atau tutup dengan kain yang telah direndam dalam cuka. Biarkan semalaman dan tanda harga akan tanggal.


16. Membersihkan bahagian roda pada alat pembuka tin.
Cuci dengan menggunakan cuka pekat dan berus gigi terpakai.


17. Membersihkan minyak pada ‘exhaust fan’ atau cooker hood atau oven.
Celupkan sponge ke dalam cuka pekat dan sapu bahagian berminyak sehingga bersih.


18. Untuk menyegarkan bilik air.
Campurkan 1 sudu kecil soda bikarbonat, 1 sudu kecil cuka dan 1 cawan air. Masukkan ke dalam penyembur dan semburkan campuran tersebut di sekitar bilik air.


19. Membersihkan tompokan kotoran pada karpet.
Campurkan 2 sudu kecil ‘cuka’, ¼ garam atau soda bikarbonat. Gunakannya untuk menyental kesan kotoran pada karpet dan biarkan kering. ‘Vacum’ karpet tersebut pada keesokkan harinya.


20. Membersihkan gunting yang melekat (selepas menggunting cellotape etc.).
Lapkan dengan kain yang telah direndam dalam cuka pekat.

21. Membersih serta menghilangkan bau air kencing di atas tilam.
Campurkan sedikit cuka dan air dan gunakan kain untuk lapkan tompokan air kencing di atas tilam. Kemudian, renjiskan kawasan tersebut dengan ‘baking soda’. Biarkan kering buat seketika. Berus atau vakum selepas kering.


22. Membersihkan peralatan perak, gangsa dan pewter yang tercemar.
Campurkan garam dan cuka dengan sukatan yang sama dan jumlah yang sesuai. Gunakan campuran ini untuk menggilapkan peralatan perak, gangsa dan pewter tersebut.


23. Menanggalkan tompokan hitam di dalam periuk aluminium.

Campurkan 1 cawan Cuka dan 1 cawan air. Masukkan kedalam bekas aluminium tersebut dan panaskan campuran cuka dan air sehingga mendidih. Kesan tompokan hitam akan tanggal.

24. Menghindarkan Semut.
Semburkan cuka pekat di kawasan di luar pintu, tingkap, sekeliling peralatan atau di kawasan yang sering di hurungi semut.


25. Memulihkan sponge atau pengelap pinggan.
Rendamkan di dalam air dan masukkan ¼ cawan cuka kedalamnya. Biarkan terendam selama semalaman.


Moga bermanfaat untuk semua.
sumber mingguan wanita

10 Tanda Kita Dah Tua-wajib baca

10 Tanda Kita Dah Tua| Assalamualaikum..uols,jom baca ni,ada tak tanda2 ni kat uols...ala macam semua je ada pada kak lina...erm maknaya kak lina dah tua...almaklumla da nak masuk 40 series..


1-betul sangat berhati-hati je bawak keta,klu org lain bawak mula lah bising itulah inilah haha
2-yang tau lagu lama2 je..ala2 90 an haha
3-memang malas nak kuo rumah...suka baring2 rehat je kat rumah
4-sampai sekarang susah nak menyimpan...simpan je kuo simpan je kuo haha
5-tulah...selalu kena tegur...haishhhh
6-iye...last2 order bende yang sama teh ais ngan nasi goreng je...benda yang biasa order haha
7-betul tu...semuanya dah kawal hehe
8-tak juga lah...tak suka diurut pun sebenornya
9-yekot....ada sape boleh sahkan???hahaha
10-selalu fikirr...huhu banyaknya dosa aku...alahaiiiii




Takziah-Raja Farah Keguguran

Takziah-Raja Farah Keguguran
Takziah-Raja Farah Keguguran| Kesian raja farah,disaat orang lain gembira nak menyambut syawal,dia pula ditimpa dugaan dimana dia keguguran semalam...semoga raja farah redha dengan ketentuan yang maha esa.mungkin bukan rezeki raja farah...insyaallah ada yang lebih baik menanti raja farah nanti.Comel kan anak sulung raja farah..kak lina suka sangat dengan raja farah ni,orang nya baik dan low profile pulak tu..semoga ada hikmah disebalik yang berlaku.-Amin-


Emosi saya memang tidak stabil ketika berdepan ujian berkenaan. Kini saya berusaha mendapatkan semula semangat yang hilang. Maklum saja, inilah pengalaman pertama saya berdepan kesedihan sedemikian. Jika diikutkan, sejak awal kehamilan lagi saya mengalami pendarahan tanpa henti.
Doktor turut memaklumkan, saya mungkin berdepan keguguran menerusi kehamilan kedua ini. Boleh dikatakan, saya juga seperti sudah bersedia sebenarnya. Cuma, tidak sangka pula saya mengalaminya ketika kita semua hendak menyambut Hari Raya.
Malam tadi, sejurus mendapat tahu keguguran, saya terpaksa menutup gerai jualan lebih awal. Selepas menghubungi doktor, beliau menyarankan saya ke hospital di Petaling Jaya untuk mendapatkan rawatan. Mujurlah ketika kejadian, saya ditemani ibu bapa dan anak sulung (Imran).


raja farah keguguran
Takziah-Raja Farah Keguguran


Sumber Berita Harian


Hilangkan Tonsil Dengan 6 Cara

Hilangkan Tonsil Dengan 6 Cara  |Assalamualaikum..Tonsil?rasanya ramai yang ada penyakit ni kan...anak kak lina salah seorang yang ada sakit tonsil ni..kalau demam dah tau lah mesti lama dan wajib ambil antibiotik..kesian tengok kalau tengok dia demam tonsil ni sebab memang bengkak teruk tonsil dia,lagi2 kalau ada infection yang bintik2 kuning tu..
Kalau demam cepat2 lah g klinik dapatkan rawatan ye..kena makan ubat cepat2 untuk redakan bengkak tonsil ni.jom kita tengok info berkenaan tonsil ni..


Hilangkan Tonsil Dengan 6 Cara
Hilangkan Tonsil Dengan 6 Cara


Macam Mana Tonsil Boleh Wujud
Sebenarnya sakit anak tekak atau bengkak tonsil boleh terjadi pada sesiapa saja. Tak kiralah kanak-kanak ataupun yang dewasa. Kebiasaanya kita dengar orang tua-tua cakap “mesti badan anak kurang minum air, tu yang jadi bengkak.”
Kononnya nak menunjukkan yang dalaman badan kita panas hingga tonsil boleh membengkak. Tonsil sebenarnya adalah sebahagian sistem pertahanan badan kita. Tonsil bertindak untuk menghalang bakteria yang cuba masuk melalui saluran penafasan kita.
Tonsil hanya bertindak pada peringkat tahun pertama kita lahir sahaja. Selepas itu, limfa akan ambil peranan untuk menapis semua bakteria yang cuba masuk. Apabila tonsil dijangkiti kuman ataupun bakteria (sejenis bakteria streptococcus) yang dipanggil tonsillitis, ia akan membengkak dan menyebabkan kita sakit dan susah untuk menelan makanan. Ini boleh membawa kepada demam-demam, batuk, pening dan muntah-muntah.
Lebih teruk, bengkak tonsil ini akan menyempitkan saluran penafasan kita dan akan menyebabkan nafas berbau. Bengkak tonsil akan surut secara semulajadi tetapi dengan pengambilan antibiotik akan mempercepat proses penyembuhan. Tonsil akan bengkak berulang kali jika sistem pertahanan badan lemah kerana jangkitan kuman.
Dan sebenarnya ada kes yang kritikal apabila tonsil membengkak hingga teruk dan jangkitan kuman merebak ke organ dalaman penting iaitu ke bahagian jantung dan buah pinggang.
6 Cara Mudah Untuk Hilang Bengkak Tonsil
1. Makan aiskrim vanilla
Cara ini paling mudah dan senang. Tambahan mudah untuk pujuk anak-anak yang memang susah nak makan ubat. Beli aiskrim perisa vanilla (kalau boleh yang dalam bekas, bukan yang stick). Elak ambil aiskrim yang perisa coklat atau strawberi.
Memang boleh surut bengkak tonsil. Ini pengalaman diri sendiri.
2. Berkumur dengan air garam
Kalau anak dah boleh berkumur, anda boleh cuba cara ini. Ini bertujuan untuk matikan kuman-kuman yang ada di sekitar tonsil. Garam dibancuh dengan air suam dan kemudian sila berkumur. Jangan sampai tertelan pula ya. Lakukan berulang kali hingga tekak rasa lebih selesa.
3. Rawat dengan vitamin untuk bengkak tonsil (kuatkan sistem imunisasi)
Untuk mereka yang berulang kali tonsil membengkak, ini menunjukkan jangkitan kuman menyebabkan sistem pertahanan badan lemah. Cadangan terbaik untuk rawat bengkak tonsil dan hilangkannya boleh ambil Scotts Emulsion atau Nutriferon. Kalau boleh sediakan di rumah, ya. Senang, bila anak sakit, terus bagi!
4. Air lemon + madu
Boleh bagi anak minum air lemon suam campur madu, dan tolong elakkan anak minum milo buat sementara. Ciri-ciri anti-bakteria yang terdapat pada lemon boleh membantu melegakan sakit tekak. Jus lemon juga boleh membantu mengurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan. Jika diserang sakit tekak, selesema atau batuk berkahak, perbanyakkan minum air lemon yang dicampur dengan madu sedikit demi sedikit sepanjang hari.
5. Jangan bagi makan pedas
Haaa… ini larangan keras untuk pesakit tonsil! Makin pedas, makin bengkaklah tonsil anak tu. Mak-mak boleh sediakn sup dan masukkan bawang putih. Ini bagus nak lawan bakteria di tekak anak.
6. Elak ais
Mungkin ada yang suka makan kedai, jadi beringatlah sebab sesetengah kedai guna ais yang tidak dimasak. Ini pun boleh buat bakteria membiak di kawasan tonsil.
Tonsil bengkak biasanya hanya diberikan antibiotik untuk lawan bakteria. Jadi bila doktor sarankan anak anda makan antibiotik, sila habiskan. Kalau tak, tonsil akan datang balik. Tetapi untuk tonsilitis yang serius sehingga makan ubat apa pun tak jalan, biasanya doktor akan mencadangkan tonsil dibuang. Moga artikel ini bantu kaum mak-mak untuk rawat dan cegah dari peringkat awal bila anak demam sebab tonsil bengkak.
Sumber: Ragam Anak
Hilangkan Tonsil Dengan 6 Cara
Hilangkan Tonsil Dengan 6 Cara

Resepi Sagu Mata Ikan

Resepi Sagu Mata Ikan |Assalamualaikum..Ada ke peminat kuih sagu mata ikan kat sini?kuih sagu mata ikan salah satu favourite anak kak lina yang sulung,tapi dia panggil kuih telur mata katak,haha macam-macam nama timbul kan.
Lagipun panas sangat la cuaca kat luar tu,so kena la sejukkan tekak time buka nanti..selain simple kuih ni juga mudah disediakan...tidaklah serumit mana pun...yang penting kena ada kerajinan lah...kalau kita malas pastu paksa diri buat kuih...ermmm memang tak menjadilah nnt..sebab kak lina da selalu macam tu haha...
ok jom tengok resepi...

Resepi Sagu Mata Ikan
Resepi Sagu Mata Ikan

Bahan-bahan:

Sagu biji 1 cawan
Air 3 cawan
Gula 3/4 cawan
Perisa sirap
Kelapa parut putih

Cara-Cara:

Air 3 cawan didihkan...
Masukkan perisa sirap
Bila air sudah mendidih bolehla masukkan sagu tadi
tunggu sehingga sagu pekat barulah masukkan gula.
ok bila dah siap kita kukus dalam 10 minit.
*sagu tak payah rendam,just cuci dengan air lalu sahaja...takut kuih sagu kita lembik nnt.

Resepi Sagu Mata Ikan

Kak lina masuk dalam bekas kecik ni,,senang tak payah potong2...bila kuih dah sejuk bolehla disalut dengan kelapa.

*kalau nak kuih tahan lama kukus sekejap kelapa tadi bersama sedikit garam.





Indonesia Tarik Balik 4 Produk Mi Segera Dari Korea Kerana Mengandungi DNA Babi

Indonesia Tarik Balik 4 Produk Mi Segera Dari Korea Kerana Mengandungi DNA Babi

Jakarta - Badan Pengawas Obat dan Makanan (BPOM) Indonesia menarik sejumlah produk mi segera yang berasal dari Korea kerana didapati mengandungi babi.

Menurut CNN Indonesia, keempat-empat produk yang ditarik adalah dibawah nama Samyang (mi segera U-Dong), Samyang (mi segera perisa Kimchi), Nongshim (mi segera Shin Ramyun Black) dan Ottogi (mi segera Yeul Ramen).

Kesemua produk itu diimport melalui pengimport yang sama.

"Badan POM telah melakukan pengambilan sampel dan pengujian terhadap beberapa produk mi segera asal Korea. Dari beberapa produk yang telah dilakukan pengujian terhadap parameter DNA spesifik babi, beberapa produk menunjukkan positif terdeteksi mengandung DNA babi,” kata BPOM menerusi satu kenyataan.

BPOM berkata bahawa produk-produk tersebut tidak mengikuti aturan Kepala Badan POM Nombor 12 tahun 2016 bahawa produk yang mengandung bahan tertentu yang berasal dari babi perlu diletakkan tanda khusus yang berupa tulisan ‘Mengandungi Babi’ dan gambar babi berwarna merah dalam kotak berwarna merah di atas dasar berwarna putih.

Pihak pengimport juga dikatakan tidak memberitahu kepada Badan POM ketika pendaftaran untuk mendapatkan izin mengedar bahawa produk yang didaftarkan tersebut mengandung babi.

Sumber: CNN Indonesia



Indonesia Tarik Balik 4 Produk Mi Segera Dari Korea Kerana Mengandungi DNA Babi

Resepi Kerang Masak Pedas

Resepi Kerang Masak Pedas

Assalamualaikum...Petang ni tetiba nak makan kerang masak pedas,pergilah kedai nak cari kerang...ala kerangnya kecik2 semuanya, tak semangat nak tengok...tapi dah teringin sangat belilah juga sikit buat rasa-rasa.kadang-kadang geram jugak tau,time kita tak nak makan boleh pulak gemuk-gemuk kerang nya...fresh lagi gitu...haha mesti semua pun pernah rasa camtu kan...time nak makan,time tu jugak la benda tu tak de hihi sabo jelah kan...
Selalunya kak lina rebus je kerang ni,hari ni terlebih rajin so terhasil lah resepi kerang masak pedas ni...


Resepi Kerang Masak Pedas
Resepi Kerang Masak Pedas



Resepi Kerang Masak pedas


Kerang-Dibasuh dan direbus sehingga kulit kerang terbuka(ditos seketika)

Bahan-Bahan Kisar:
Bawang Merah-1 biji
Bawang Putih -2 ulas
Halia-1 inci
Lada kering-(5-7 tangkai ikut kepedasan yang korang nak)

Asam Jawa
SosTiram
Gula
Garam
Serbuk perasa(tak letak pun takpe)

Cara-Cara:
Panaskan minyak dalam kuali,Tumiskan bahan kisar tadi.
Setelah garing bolehla di masukkan sedikit air asam jawa,sos tiram,gula dan garam.
Masukkan kerang yang sudah ditoskan tadi,kacau hingga sebati..
Jika suka berkuah bolehla ditambah air sedikit...
Akhir sekali rasa masakan anda,jika dah cukup sila tutup api.
Daun bawang tu saja kak lina letak saja wat cantik2..
Done...bolehla dihidang...


TIPS KESELAMATAN SEPANJANG MUSIM PERAYAAN

TIPS KESELAMATAN SEPANJANG MUSIM PERAYAAN

Assalamualaikum..tak lama lagi masing2 akan balik kampung kan..sama juga dengan kak lina..kena tinggalkan rumah dalam 4-5 hari...risau di hati dan bimbang meninggalkan rumah kerana macam2 kejadian yang tidak di ingini boleh berlaku...marilah kita baca tips2 dari PDRM ini untuk keselamatan sepanjang musim perayaan ini..


1. Pastikan pintu dan tingkap rumah ditutup dan dikunci dengan ibu kunci (padlock) yang tidak mudah dipecah atau diumpil.
 2. Pastikan lampu di sekeliling rumah (depan/belakang) dipasang mulai jam 6.00 petang hingga 7.00 pagi (menggunakan auto timer) setiap hari. Pastikan alat penggera dipasang dan berfungsi dengan baik (jika ada).
 3. Pastikan alat keselamatan tambahan seperti rantai dengan ibu kunci (padlock) yang dipasang di tempat yang dianggap mudah dipecah masuk seperti pintu pagar hadapan dan belakang, pintu besi (grill) hadapan dan belakang rumah. Alat tersebut harus dipasang sebelum meninggalkan rumah.
4. Jangan membiarkan binatang peliharaan anda tanpa makanan yang mencukupi semasa anda bercuti.
 5. Pastikan jiran sebelah-menyebelah rumah (termasuk jiran di hadapan/ belakang rumah) dimaklumkan, serta diberi nombor telefon yang mudah dihubungi dalam jangka masa ketiadaan anda.
 6. Pastikan barang-barang kemas seperti emas, wang tunai, jam berharga dan sebagainya dibawa bersama atau disimpan di tempat yang selamat dan bersesuaian.
 7.  Hentikan langganan suratkhabar bagi mengelakkan penjenayah daripada mengetahui rumah ditinggalkan kosong. Meminta pertolongan jiran untuk menyimpan surat kiriman yang diletakkan di dalam peti surat atau pintu pagar dalam jangka masa ketiadaan anda.
8.  Maklumkan kepada pegawai atau anggota bertugas di bilik gerakan polis apabila anda bercuti dengan menghubungi nombor telefon ibu pejabat polis berdekatan dengan tempat tinggal anda dan berikan maklumat seperti berikut:
- Nama dan alamat
- Nombor telefon yang mudah dihubungi
- Tarikh berlepas dan balik
- Nombor dan jenis kenderaan yang ditinggalkan semasa cuti
 9. Anda juga dinasihatkan melindungi harta benda rumah anda dengan polisi insurans untuk meringankan beban kerugian sekiranya rumah dipecah masuk.

 Bila kes pecah rumah sering berlaku?
1. Ketika penghuni tiada di rumah, sama ada siang mahupun malam.
2. Apabila tahap kerjasama sesama jiran kurang, malah tidak mengenali antara satu sama lain.
3. Apabila ada tanda-tanda kecuaian penghuni dalam aspek keselamatan rumahnya.

Bagaimana mengelakkan perkara ini daripada berlaku:
1. Kunci pintu dan tingkap apabila meninggalkan rumah walaupun untuk masa yang singkat.
2. Jangan sembunyikan kunci rumah di dalam pasu, bawah alas kaki ataupun dalam rak kasut di luar rumah.
3. Jangan tinggalkan nota menunjukkan anda tiada di rumah.
4. Hentikan penghantaran pesanan harian (surat khabar) apabila anda tiada di rumah untuk beberapa hari.
5. Pasang semula manga atau kunci rumah yang baru jika anda kehilangan anak kunci ataupun penyewa rumah bertukar.
6. Elakkan dari memberi kunci rumah kepada kontraktor.
7. Simpan tangga dan peralatan (tools) di tempat yang selamat agar tidak digunakan oleh penceroboh.
8. Wujudkan suasana rumah yang berpenghuni seperti bunyi radio dan lampu terpasang pada waktu malam (guna timer, alat kawalan waktu).
9.  Cabut talian telefon bagi mengelakkan telefon berdering berterusan ataupun pasang sistem pesanan/simpanan suara (jangan maklum anda tiada di rumah).
10. Sertai program kejiranan, khususnya bersama polis untuk mengenali serta meningkatkan kerjasama antara komuniti dan polis.
11. Berikan nombor talian anda yang boleh dihubungi dan juga talian balai polis yang berhampiran.
12. Pastikan kebersihan persekitaran rumah agar tidak ditumbuhi lalang dan semak-samun yang boleh dijadikan tempat sembunyi penceroboh.
13. Pastikan sekitar kawasan pagar kita tidak mempunyai pokok yang boleh digunakan oleh penceroboh untuk memasuki rumah dengan mudah.

TIPS KESELAMATAN SEPANJANG MUSIM PERAYAAN
TIPS KESELAMATAN SEPANJANG MUSIM PERAYAAN
gambar google

Tips-tips tambahan bagi mengelakkan kejadian pecah rumah berlaku:

1. Pintu utama dan pintu belakang perlu diperbuat dari bahan yang kukuh dan dilengkapi dengan sistem kunci yang berkualiti.
2. Pasang "door viewer" dan penyelak di pintu utama.
3. Pasang jeriji (grill) berkunci pada pintu dan tingkap rumah.
4. Pasang lampu (guna lampu yang jimat tenaga dan mesra alam) yang mempunyai alat pengesan untuk kawalan di luar rumah.
5. Pasang alat keselamatan tambahan seperti pengera dan CCTV.



Berita Baik Untuk Kaki Shoping

Berita Baik Untuk Kaki Shoping.   

Assalamualaikum...Hah teruja ke uols dengar berita baik niii...untuk kaki shoping kita adaa tempat baru la uolss...tak jauh pun..kat Genting Highland tu hah...wah macam best je kan...memandangkan kak lina dah lama tak naik genting,memang kena naik la nampaknya,ingat nak pergi lepas raya ni..best nya pegi genting kan sejuk gila..kalau dulu tak banyak kan tempat shoping dia..sekarang da upgrade dah..cuma kena tunggu la outdoor dia bukak..lama betul tutup kan..jom kita tengok 

Genting Highlands Premium Outlets

Genting Highlands Premium Outlets

Genting Highlands Premium Outlets

Genting Highlands Premium Outlets

Genting Highlands Premium Outlets

Genting Highlands Premium Outlets

Genting Highlands Premium Outlets

Genting Highlands Premium Outlets dah dibuka secara rasmi smlm. Banyak gila discount. Shopping atas bukit lah pulak kali ni!wah...teruja tak korang yang suka shoping tu...jom kita kumpul duit naik atas bukit ni...hahaha.
selamat bershoping uolsss





Cico sakit, kini beransur pulih

Assalamualaikum..Patutlah dah lama tak dengar cerita tentang cico harahap ni kan...selalu nampak juga dia berlakon...tak sangka teruk juga sakit dia...semoga cico cepat sembuh...sedih pulak bila dengar cerita ni..
Kuala Lumpur : "Ini takdir dan ketentuan Allah. Cico dianiaya dan saya reda.
“Saya tidak tahu apa niat mereka sehingga sanggup buat begitu terhadapnya," kata artis veteran Uji Rashid mengenai keadaan kesihatan anaknya, Cico Harahap.
Artis popular era 1970-an ini mendakwa Cico, 39, sakit termasuk sukar untuk bercakap.
Uji mendakwa anaknya itu dianiaya apabila telefon bimbitnya turut dirosakkan apabila direndam dalam asid hingga bahagian dalamannya terbakar.
Mengulas mengenai kejadian yang berlaku, Uji berkata, Cico keluar bertemu dengan rakan-rakannya pada malam 25 Disember tahun lalu.
"Saya sukar nak cakap apa yang berlaku kerana tiada di tempat kejadian. Saya difahamkan pihak terbabit meletakkan sesuatu dalam minumannya.
"Saya juga tidak pasti siapa yang menghantarnya pulang. Bukan cara elok tapi dia ditinggalkan dekat pintu dan Cico merangkak masuk ke dalam rumah," katanya.
Uji berkata, dia kemudian membawa Cico mendapatkan rawatan di hospital selain menjalani rawatan perubatan Islam.
Menurut Uji, Cico kini semakin pulih cuma dia terasa sakit apabila mahu bercakap.
“Awal dulu, dia langsung tak kenal saya dan anaknya Rindu Nur Fitrah yang kini berusia lapan tahun.
"Kami bagi dia minum air zam zam, air bacaan yasin dan air penawar yang diberikan oleh orang. Kami juga minta tolong pada mereka yang sudi membantu," katanya.
Antara yang sudi membantu mengubati Cico ialah pelakon Ashraf Muslim.
"Ashraf suruh dia berzikir ingat Allah. Alhamdulillah perubahannya semakin banyak," katanya.
Uji berkata, sebelum ini dia enggan membuka mulut kerana tidak mahu orang tersalah tafsir mengenai keadaan Cico.
"Ini ketentuan Tuhan dan semua yang berlaku atas izinNya. Cuma saya minta semua doakan yang terbaik dan jangan cakap yang bukan-bukan," katanya.

Sumber Berita dari Harian Metro

Cico sakit, kini beransur pulih
Cico sakit, kini beransur pulih



Resepi Cookies Rangup dan Sedap

Resepi Cookies Rangup dan Sedap |Assalamualaikum..Hari ni tetiba ada semangat datang nak buat cookies...dia kalau dah datang terus tak boleh tunggu dah...start kete terus g kedai beli barang..haha sabo jelah kan...
time raya memang dah jadi kewajipan buat resepi cookies ni,selain mudah,barang pun tak banyak guna..tapi hasilnya memang kebabommm...kak lina suka ikut resepi azlina ina...insyaallah tak pernah mengecewakan..malah memang menjadi...yang penting ikut je sukatan dia tu...jangan pandai2 ubah ok...resepi cookies rangup ni kan senang giler uolss...yelah kak lina yang tak berapa pandai buat kuih ni menjadi buat..apatah lagi korang yang dah expert tu kan..kalau ada silap mana2 mohon tegur ye..


cookies rangup
Resepi Cookies Rangup dan Sedap



Inilah bahan-bahan yang kita perlukan untuk membuat resepi cookies rangup dan sedap.





150g butter

1/2 cawan gule perang

sedikit esen vanila
1/4 cawan minyak

3sb susu tepung

1sb tepung beras

2sb tepung jagung
1sk baking powder
1/2 sk soda bikarbonat

 1 3/4 cawan tepung gandum cap ros
 3/4 cawan almond slice 
coklat chip

Cara-Cara:
Whiskan butter dan gula perang bersama sedikit esen vanila
masuk 1/4 cawan minyak
ok tambahkan
3sb susu tepung
1sb tepung beras
2sb tepung jagung
1sk baking powder
1/2 sk soda bikarbonat
whisk lg
 tambah 1 3/4 cawan tepung gandum cap ros
gaul...
tambah 3/4 cawan almond slice dan coklat chip
simpan sekejap dalam peti ais dalam 30 minit
bentukkan dan bakar dalam suhu 170 30 minit api atas bawah.

*ikut atas oven kita lah ye...oven kak lina kecik jadi kak lina letak suhu 160 dan 15 minit sahaja..

cookies rangup
Resepi Cookies Rangup dan Sedap

doneeeee....dah siap cookies rangup dan sedap kita...alhamdulilah menjadi dan sedap uolsss...rasa dia yang best sebab tak berapa manis...i likee...korang pun cuba la ye...



love,