Header Ads

Nasi Goreng Kampung

Nasi Goreng Kampung


Sarapan hari ni akak masak nasi goreng kampung uols....hihihi,kalau ada lebihan nasi malam tadi korang masuk la dalam esbok,sebelum simpan tu nasinya dilerai2 dahulu barulah cantik nnt nak menggoreng nasi,mesti tutup tau nasi ni...nnt dia keras tak best...
kalau ada lebihan ayam atau ikan pun jangan buang,carik2 isi ayam dan campur dalam nasi goreng kita ni.jangan membazir uols...selagi boleh guna,gunakan jelah kann...


Bahan2
nasi dalam 2 mangkuk
bawang merah 5biji(yg kecik2 tu)
bawang putih 3 ulas
cili padi 9 biji(ikut la berapa pedas yang korang nak)
ikan bilis agak2 jelah(separuh tumbuk,separuh lagi goreng la untuk ditabur pada nasi)
belacan kalau suka(tak letak sbb tak suka)
sos tiram 2 sudu
telor 2 biji
kiub ikan bilis 1


Cara2
tumbuk bawang merah,bawang putih,cili dan ikan bilis tadi(xyah hancur sangat)
pastu masukkan minyak 5 sudu dalam kuali...tumis sampai garing,Bila dah garing masukkan sos tiram tadi...kiub ikan bilis ,kalau ada ayam udang sotong masukkan sekali masa ni,garam masukkan sikit eh,tapi jangan banyak sangat sbb sos tiram dah ada...pastu masukkan telor 2 biji..tunggu keras sedikit...barulah masukkan nasi kita tadi tu...

kacaula sampai bila korang larat hahah...
ok pastu hiasan taburla ikan bilis goreng tadi
campak sekali daun sup dan bawang goreng..

doneeeee...makan la pe lagi
hihihi


Terima Kasih sudi baca resepi akk ni
Mamadanish aka linashaza

8 comments:

  1. Thanks for the resipi. I nak cuba masak untuk anak-anak I nanti.

    ReplyDelete
  2. Antara menu simple yg selalu emi masak untuk dinner. Almaklum bujang lagi, masak pun yg simple2 je utk santapan sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang penting kita masak sendiri kan erni...nak beli mahal skrg ni..klu bt sendiri puas mkn..bole tambah2

      Delete
  3. this recipe looks good... must try it out... i use to cook it by just putting chilli api, onions, garlic and ikan bilis in food processor and into oil.. and add rice and some fish sauce to taste... heheheh

    ReplyDelete
  4. ok wil try your recepi soon hehehe

    ReplyDelete
  5. Sedap tengok juga! My favorite is Nasi Goreng Kampung tau! Thanks for the simple resepi.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.