Header Ads

Ikan Tenggiri Masak Kicap

ikan Tenggiri Masak Kicap.

Sekarang ni petang2 mesti hujan kan...alhamdulilah sejuk sikit kan...tapi masalah kalau hujan ni,perut asyik lapar jekan ...hmmm memang xdan la nak diet..perut asyik minta diisi je..

so...perut memang meminta2 dari tadi,apalagi geledah la apa yang ada kat peti ais..cuma ada ikan tenggiri je...biasalah aku memang suka masak yang ringkas-ringkas je...hihi supaya cepat siap..nasib baiklah anak-anak tak banyak ragam,apa yang mak dia masak itulah yang diaorang makan.

ok jom tengok resepi..

Bahan Hiris:
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
2 biji lada merah
5 biji cili hijau
1 biji tomato di belah 4
semua hiris halus-halus.
sedikit air asam jawa

3 keping ikan tenggiri digoreng dahulu

letak minyak dalam 3 sudu dalam kuali
setelah mnyak panas masukkan bahan bahan yang dihiris tadi sampai wangi dan garing,
kemudian masukkan air asam jawa,tunggu sehingga mendidih baru masukkan kicap manis,dan ikan tenggiri yang digoreng tadi,setelah ikan masak masukkan pula tomato tadi.perasakan dengan garam sedikit..jangan banyak2 sebab kicap dah masin...

done....
selamat menjamu selera


6 comments:

  1. woww.. rasa nak masak ni je tengahari ni.. heee.. tq ..

    ReplyDelete
  2. hihi...silalah masak tengku butang...tqqqq

    ReplyDelete
  3. was thinking about cooking this the other day. now that i have the recipe and i can cook!

    ReplyDelete
  4. Looks easy to follow, will try someday and thank you so much for sharing with us :)

    ReplyDelete
  5. yup very easy dish...welcome arisa

    ReplyDelete

Powered by Blogger.